Efter regn kommer solsken/ Graves sjukdom

Alla inlägg under september 2012

Av Sofia - 28 september 2012 11:00

Jag ser runt mig. Massa gråa ting
En röst inom migsäger flicka spring
Vad är du värd i andras ögon vad gör du här?

Jag väntar på ett svar, som bara jag har
På tusen frågor runt om, jag väntar här
Jag står still medans världen går sin väg

Så vad gör jag här?
Jag ser ljuset mellan skuggorna som finns
Jag Tänker till baka på de Goa jag minns
Jag Tänker på dem som har de värre än så, jag Tänker framåt på flera år vad gör jag då?

:)
Jag tänker på livet, hur jag en dag vill springa ett varv eller två runt ån, hur jag en dag vill hjälpa alla små, hur jag blir en hjälte för en dag, jag Tänker på den dagen jag får egna små, hur lever leker, med kärlek o lycka, jag drömmer om mycket!

Sluta aldrig hoppas och drömma!

/seoz

Av Sofia - 24 september 2012 12:26

Några dagars ledigt är skönt men hjärnan skriker efter jobb, på något sätt vill man att jobbet ska ringa än, bara för att liksom haha.

Nyttiga lediga dagar har passat på att lata mig, inte känna stress och därför intw direkt bestämt något med någon, ibland behöver jag bara vara och känna lugn och ro.

Vila min kropp från stress o sånt, det är nyttigt, men har försökt att gå ut varje dag för frisk luft det känns som ett måste, även träffa litw nära o kära, den bästa medecinen eller hur?! I morgon knackar lönen på dörren och den lönen är jag mer än värd, mycket går till respengar men endel Ska gå till sparande också, tänkte Shpppa massa varma kläder skor o ny jacka sen, mwn först gran canaria, eller Ja kanske shoopar här först, ska Shpppa i gran canaria också älskar deras köp center atlantico moderna butiker och endel jätte billiga :)

Har försökt skriva här hela helgen men tror denna app har många buggar eller va säger man? Ja knas!

Men men nu ska jag försöka bege mig ut, bara häva i mig lite mer kaffe.

Av Sofia - 21 september 2012 11:32

Sköldkörtelsfel = sköldpadda, man är seg slö och trög!

Hej! Händer inte så mycket i mitt liv mer än att jag mått ganska bra några dagar, märkt att jag Inte tål så mycket stress och mitt humör svänger så kraftigt, djävulen kommer i mig ibland, tycker synd om mina nära o kära när dw sker. Satans hormoner! Jag tror inte jag tål kylan heller, ont i hela kroppen efter att ha frusit ute en stund, frossa på jobbet och fick gå hem, eller ja raka vägen till vårdcentralen, jag som aldrig mer ville gå dit, somnade sittandes i vänteummet denna enorma trötthet den var som värst igår i samband med feberfrossa. Tog ipren innan jag hann ta tempen men tippar på att de förmodligen var feber. Deckad direkt när jag väl kom hem o bara sov o sov. Men sen hade jag inte feber men ont i leder, kan de va en biverkning som kickar igång nu i samband med kyla?? Ingen som vet! Fick lämna prover på vc igår då min medecin tiotil kan påverka de vita blodkropparna, men inte hört något av dem än. Så hoppas inte att de är så.

Man får tydligen alla konstiga besvär, rätt som de är mår man bra rätt som de är mår man skit, hittade en sida om symptom som kännetecknar trötta binjurar, av ca 15 symptom så stämde 12 in på mig. De känns lite sådär, varför testar inte sjukvården binjurarna på sjuka personer? Skitvård.

Hur som helst vill må bra, ska köpa en massa varma kläder nästa vecka!

Funderar ofta på att genomgå en operation, ett år till, jag borde må bra snart ju!

Kram på er!

Av Sofia - 15 september 2012 10:57

Känner mig lättare och gladare nu, har slutat tänka som en tok, jag måste acceptera och förstå att jag kommer bli frisk vägen dit är bara en bergodalbana men de blir lättare om man Tänker lite mer på sig själv o gör saker man mår bra av.

Det är alldeles lätt att tänka för mycket ibland, och att tänka för mycket är inte bra. Jag måste skapa små mål som tar mig vidare, göra mig av med allt som får mig ur balans. Har under tiden jag varit sjuk 7 månader sett och förstått vilka ens riktiga vänner är, tyvärr är dem inte många kvar men dem jag har dem finna verkligen där hur mycket mitt humör än svänger eller hur mycket jag än drar mig undan, dem finns oavsett.

När jag blev sjuk så föll världen runt mig, gick från en party glad tjej som ofta hittade på saker och orkade mycket. Var ofta hyper ibtw konatigt då kroppen gick på högvarv, men livet ändrades snabbt och helt plötsligt blev jag ensam om kvällar o helger, medans alla andra fortsatte göra de jag inte kunde eller orkade, det var liksom svårt för dem att stanna hemma och fråga mig om jag ville göra något lugnt som film, kommer aldrig glömma hur sviken jag kände mig och ensam, var ingen som förstod,men min fina mamma kom över på film o vi umgicks mycket det uppskattade jag :) jag har så finanära o kära så vad ska jah med dem som inte fanns där till? Ingenting!

Uppskattar alla kollegor på jobbet som frågar hur det är och som lyssnar om jag vill prata till o med tröstar om jag vill gråta men bäst av allt får dem mig att le :) ni är guld värda!!

Nåja tror man måste tänka mindre på ajukdomen ändå om det är svårt, försöka fylla dagarna med skratt och oroa sig mindre.

Som en gravid kvinna är jag men visste ni att jag inte får bli gravid under denna sjukdom, det kan vara skadligt för både mig o barnet, men vill inte ha barn ännu så :)

Hoppas ni alla har positiva tankar idag!

Av Sofia - 14 september 2012 11:48

Det är inte alltid lätt att le i motgångar men att le gör ingen illa om man inte hånler åt någon eller har ont i kinden right?:) haha
Att le kan ge andra hopp ,kan få andra att le tillbaka.
När jag var mindre hörde jag eller läste jag att man skulle le åt dem man möter på trottoaren eller dem man går förbi för man får ofta ett leende tillbaka, det kan helt enkelt förgylla någons dag att dem får ett leende. En argsint gubbe kan till o med mjukna när man ler det har jag märkt!! Med lite sällhet kan nästan alla mjukna, så därför borde alla tänka på det!

Jag känner mig glad men tröttis idag som vanligt, väntar ivrigt på provsvar, men men nu har jag inte så mycket tid med detta åka dricka kaffe o sen göra ägg röra inan jag far till jobbet halv två!

Kom ihåg att le!! / seo

Av Sofia - 13 september 2012 11:27

Nötter till doktor nu för tiden, känner mig så illa bemött, ett tag tänkte jag han kanske lyssnar med dessa frågande ögon, dem såg förstående ut! Jag pratade på ivrig på att få allt sagt, allt som sker med mig, att jag är nere det vet jag men hans hävdande om att allt är psykiskt gjorde mig mer nedstämd. Jag vill inte att jag ska ha en psykisk sjukdom på min fysiska sjukdom. Med psykisk sjukdom menar jag deprition och ångest, vems fel är det då att de gått så långt att jag blivit nedstämd? Doktorerna som inte så något om va som händer i ajukdomen, jag skulle få många tankar bara, jo tack! Jag vill va pigg och glad igen det ändå jag vill just nu. Tänk om dem kunde ha berättat från början hur jag skulle må, tänk om dem hade tvingat mig att ta de lugnt och återhämta mig.med en sjukakrivning, tänk om en kurator direkt hade kopplats in då kanske jag hade vetat hur och när sjukdomen utlöstes, vad var de som gjorde att hypertyreos graves sjuldom utlöstes på mig? Jag frågar min medecin doktor jag vill veta, jag har varit med om endel tagit mig upp själv när jag varit nere på botten. Tänk om de är någon händelse som ligger kvar o lurar på mitt psyke, något som stör gör mig o min sjukdom mer illa?!

Många frågor snurrar men jag har bestämt mig för att jag inte vill vara deprimerad eller tvingas sjukskrivning, jag måste vakna upp ur min trötthet och kämpa för en dag kommer jag nog att känna mig pigg. Får helt enkelt hjälpa mig själv, tänka att sjukdomen är svår men de finns dem som har de svårare. Ska göra de jag mår bra av all fokus kommer vara på mig själv, jag ska må bra igen!

Väntar ivrigt på provsvar hoppas dem är bra bara!

Tänka positivt efter regn kommer trots allt solsken, oh vad jag ska skina då.

Av Sofia - 10 september 2012 11:32

Hej hittade äntligen appen och laddade ner bloggplatsen till telefonen. Jippy!

-jag känner mig så sjukt oroad över doktor besöket i morgon vad kommer dem hitta? Vad kommer dem säga? Kommer jag få fram allt jag vill ha sagt om mitt mående? Jag är mitt i en prishöjning av levaxinet tredje veckan nu, trodde jag hade blivit pigg och att de hjälpte men nu i efterhand ångrar jag doshöjningen, mitt hjärta mår inte bra av det, hög puls o slår fort, känner bara ångest o oro och som att hjärtat är trögt!

Igår kväll hade jag svårt att andas igen endast djupa andetag och de känns som luften inte kommer ner i lungorna vilket resulterade i att jag började känna i hjärtat, känner det ändå fast jag sovit, dock oroligt sovande men jag sov iaf. Helt ok helg med ledig skönt och haft tid att träffa nära o kära, märker att jag lätt stöter bort dem för jag är trött o jag orkar inte, orkar Knappt ta en diskussion. Kände son ångest och sorg nedstämdhet är det nog i lördgs ville inte göra ett skit i panik fixade jag naglarna bara för att tänka på annat och bestämde mig för att en promenad skulle göra mig gott, alexandra och olivia gjorde mig sällskap, kändes skönt behöver ibland inte ens fråga alexandra för hon vet att jag behöver henne ibland :) där talar vi om äkta vänskap! Hon har för övrigt hypotyreos tvärtemot min slm är hypertyreos!

Just nu värker hjärtat och jag andas tungt ska be doktorn kolla exakt allt i morgon orkar ju inte ha det såhär, men we keep fighting eller hur?

Kram till alla sköldpaddor we keep rocking haha!

Av Sofia - 10 september 2012 11:31

Hej hittade äntligen appen och laddade ner bloggplatsen till telefonen. Jippy!

-jag känner mig så sjukt oroad över doktor besöket i morgon vad kommer dem hitta? Vad kommer dem säga? Kommer jag få fram allt jag vill ha sagt om mitt mående? Jag är mitt i en prishöjning av levaxinet tredje veckan nu, trodde jag hade blivit pigg och att de hjälpte men nu i efterhand ångrar jag doshöjningen, mitt hjärta mår inte bra av det, hög puls o slår fort, känner bara ångest o oro och som att hjärtat är trögt!

Igår kväll hade jag svårt att andas igen endast djupa andetag och de känns som luften inte kommer ner i lungorna vilket resulterade i att jag började känna i hjärtat, känner det ändå fast jag sovit, dock oroligt sovande men jag sov iaf. Helt ok helg med ledig skönt och haft tid att träffa nära o kära, märker att jag lätt stöter bort dem för jag är trött o jag orkar inte, orkar Knappt ta en diskussion. Kände son ångest och sorg nedstämdhet är det nog i lördgs ville inte göra ett skit i panik fixade jag naglarna bara för att tänka på annat och bestämde mig för att en promenad skulle göra mig gott, alexandra och olivia gjorde mig sällskap, kändes skönt behöver ibland inte ens fråga alexandra för hon vet att jag behöver henne ibland :) där talar vi om äkta vänskap! Hon har för övrigt hypotyreos tvärtemot min slm är hypertyreos!

Just nu värker hjärtat och jag andas tungt ska be doktorn kolla exakt allt i morgon orkar ju inte ha det såhär, men we keep fighting eller hur?

Kram till alla sköldpaddor we keep rocking haha!

Presentation

Sofia 23 år diagnoserad Hypertyreos graves sjukdom sen februari 2012, en sköldkörtelsjukdom som förändrar livet, det tar upp till 18-24 månader att bli frisk med medecin (om man bli det).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

OM HYPERTYREOS


Ovido - Quiz & Flashcards